آلووا, بلاگ, وانالی

پریفرم PET چیست و چگونه تولید می شود؟

پریفرم PET چیست و چگونه تولید می شود؟

 

پت(PET) که مخفف پلی‌اتیلن‌ترفتالات است، یکی از پرکاربردترین پلیمرهای ترموپلاستیک در سراسر دنیا محسوب می‌شود، که از زمان پیدایش آن تحول عظیمی در صنایع بسته‌بندی صورت گرفته است. این نوع پلیمر از دو ماده‌ی مشتق نفت خام به نام‌های مونومر اتیلن گلیکول اصلاح شده و ترفتالات اسیدی خالص، تشکیل شده است. ماده پت سبک و در عین حال سفت است. منعطف و ظاهری نیمه کریستالی دارد و به دلیل قابل بازیافت بودن و غیر خطرناک بودن برای بدن انسان به عنوان پلاستیک پاک نیز شناخته می‌شود.

 

ویژگی‌ها و کاربردهای ظروف پت:


پت یک ماده غیر سمی و از لحاظ بیولوژیکی خنثی است. لمس کردن و تنفس وسایل تولید شده با این مواد برای بدن انسان‌ها ضرری نداشته و به همین جهت از آن ها در صنایع بسته‌بندی‌ و خوراکی به وفور استفاده می شود. ایمنی این محصول توسط مقامات بهداشتی در سراسر جهان تأیید شده است.
گاز کربن دی‌اکسید(co2) نمی‌تواند از آن عبور کند، که این خاصیت مهم برای بسته‌بندی نوشیدنی‌های گاز دار است.
پت یک ماده ارزان قیمت نسبت به شیشه و فلز است، و مواد اولیه آن به وفور یافت می‌شود.
ظروف پت در برابر تغییرات دمایی مقاوم هستند. به طور کلی می‌توان از آنها تا دمای ۱۲۰ درجه استفاده کرد.
منعطف بوده و در برابر فشار و ضربه بسیار مقاوم است و استحکام بالایی دارد.
ظروف پت تولید شده وزن کمی نسبت به پلاستیک معمولی دارند.
این ظروف به دلیل ترکیبات آلی که دارند قابل بازیافت و استفاده مجدد هستند. پس از بازیافت به الیاف، قطعات خودرو، پارچه، بشکه های پلاستیکی، کیسه‌های پلاستیکی و غیره تبدیل می شوند.
ظروف پت پوسیده نمی‌شوند.
دارای حجم بالا و خاصیت تجزیه‌ناپذیری هستند.
با مواد غذایی در ارتباط واکنش شیمیایی و اسیدی برقرار نمی‌کند و طعم آنها را تغییر نمی‌دهد.
در تولید ظروف پت، دیوکسین (آلاینده پایدار محیط زیست) آزاد نمی شود و این به کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای کمک می‌کند.
ظروف تولید شده با این ماده شفاف و بی‌رنگ هستند.

 

 

ویژگی های کلیدی پریفرم

ویژگی های کلیدی پریفرم، قطر و نوع رزوه "سربطری" است که نوع پیچش درب بطری و کاربرد آن  (مثلاً  آب ساکن، آب گازدار، روغن، شیر) را تعیین می کند.

از سوی دیگر، ساختار لوله ای شکل، در طول عملیات دمیدن و قالب گیری به بطری تبدیل شده و وزن پایه محصول نهایی را تعیین خواهد کرد. قطر، طول و شکل از مهمترین عناصر اولیه ای هستند که ویژگی های اساسی ظرف نهایی را مشخص می کنند.

پلیمر PET که برای ساخت پریفرم ها استفاده می شود، بی رنگ و شفاف است، اما هنگامی که با افزودنی هایی رنگ آمیزی می شود، می توان آن را در رنگ های مختلفی ایجاد کرد تا با مشخصات محصول مطابقت داشته باشد.

طراحی پریفرم

از آنجا که چندین ویژگی که مشخصه های اصلی بطری را تشکیل میدهد در  این مقاله مطرح شده است، بهتر است به طراحی پریفرم به عنوان یک مرحله مهم بپردازیم:

o کیفیت بطری به طور کلی

o ضخامت دیوارها و پایین بطری

o کاهش وزن بطری

o طول گردنه بطری

o اندازه و ظاهر محصول

ضخامت کمتر بطری باعث صرفه جویی در مواد می شود و البته ظرف نهایی را سبک تر می کند، اما در نظر گرفتن استحکام بطری و نوع فرمی که می خواهید به دست آورید نیز مهم است. برای راه اندازی یک فرآیند تولید کارآمد، بررسی دقیق نیازهای مشتری حیاتی است.

طراحی گلوگاه عامل دیگری است که نباید از آن غافل شد. این قسمت می‌تواند سبک‌تر و سفارشی‌تر شود و کیفیت ظرف را حتی بیشتر بهبود بخشد.

پرسنل مسئول طراحی پریفرم باید در نهایت بتوانند مصرف کنندگانی را که به ظروف غیرعادی نیاز دارند، مانند ظروف بزرگ،  دارای اشکال نامتقارن و همچنین ظروف مناسب برای مایعات داغ، را پشتیبانی نماید.

کار طراح اجرایی در به دست آوردن ظروف با چنین کیفیت فنی دقیقی بسیار مهم است. شرکت‌های صنعت غذا به طور فزاینده‌ای بر روی روش‌های سازگار با محیط ‌زیست تمرکز می‌کنند و در نتیجه به دنبال راه‌حل‌های بسته‌بندی سازگار با محیط ‌زیست هستند.

ویژگیهای پریفرم PET

روشنایی PET بدون شک یک گام رو به جلو در این زمینه است و همچنین از نظر کاهش هزینه ها و بهبود سود برای مشاغل مفید است.

تغییر به بسته‌بندی سبک‌تر و کوچک‌تر به معنای استفاده کمتر از PET است که نه تنها باعث صرفه‌جویی در مواد می‌شود، بلکه با کاهش تعداد وسایل نقلیه حمل‌ونقل در جاده‌ها و در نتیجه تولید محصولات نهایی با حجم کمتر، بسیار موثر است.

استفاده کمتر از مواد خام و لجستیک ساده تر دو عاملی هستند که به هزینه های کمتر و افزایش بودجه شرکت کمک می کنند.

این استراتژی جدید، که به نفع شرکت‌های مواد غذایی و نوشیدنی و همچنین تمام کاربران بسته‌بندی PET است، اگر ظروفی با کیفیت مورد نظر مصرف‌کننده را ارائه ندهد، ناموفق خواهد بود.

امروزه تفاوت از ترکیب آگاهی زیست محیطی با کارایی فرآیندهای صنعتی ایجاد می شود.

برای تبلیغات نیز اقلامی که تعهد شرکت به حفاظت از محیط زیست را در عین حفظ کیفیت بالا و استانداردهای ارتباطی نشان می دهد، بسیار مهم است.

یک تولید کننده خوب در این صنعت عملاً  باید از فناوری هایی دراین صنعت استفاده کند که هم برای کسب و کارها و هم برای مصرف کنندگان نهایی غذا و نوشیدنی مزایایی را فراهم نماید.

چرا باید از پریفرم PET استفاده کنیم؟

از پریفرم های  PET  تولید شده می توان برای بسته بندی آب معدنی، آب میوه، مشروبات الکلی، نوشابه، نوشابه های گازدار، روغن های خوراکی، داروها، ترشیجات، مرباها و کالاهای مصرفی و موارد دیگر استفاده کرد.

پیامدها متعدد است.

تولید کنندگان پریفرم PET به دلیل داشتن ساختار محکم و انعطاف پذیر که می توانند صدها پوند مواد را مستقل از اندازه یا شکل حمل کنند، مشهور هستند.

ایمنی محصول حائز اهمیت است

از آنجایی که بطری‌ها و ظروف PET صرفاً از پلاستیک تشکیل شده‌اند، باید با احتیاط از آنها استفاده کرد زیرا فشار بیش از حد ممکن است باعث ترک خوردن آنها شود. این کالاها را می توان در داخل ظرف سازنده پریفرم PET ایمن و مطمئن نگه داشت.

ساختار فولادی ملایم آن از محصولات در برابر فشار بیرونی محافظت می کند و تقسیم بندی هایی را برای جداسازی آسان محصول ارائه می دهد. هنگام حمل و نقل، این ظروف نیز محصول را در جای خود نگه می دارند.

صرفه جویی در فضا و پول

یک ظرف پریفرم PET را می توان تا چهار سطح روی هم قرار داد بدون اینکه هیچ نشانه ای از خمش اتفاق بیافتد. این ظرفها  می توانند فضای زیادی را در انبار حفظ کنند.

وانا هستی البرز  یک شرکت متخصص در ایجاد پریفرم است. جهت اطلاعات بیشتنر می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *