آلووا, ایتوک, وانالی

اثرات مضر مواد نگهدارنده بر سلامت شما

امروزه سطح آلودگی در مواد غذایی به سطح کاملاً جدیدی رسیده است. برای حفظ طعم، تازگی و رنگ غذاها، حتی میوه‌ها و سبزیجات تازه همگی مملو از مواد شیمیایی و نگهدارنده هستند. با توجه به افزایش استفاده از مواد شیمیایی و نگهدارنده ها، اجتناب از غذاهای ناسالم بسیار مهم است. با این حال، وقتی صحبت از میوه‌ها و سبزیجات تازه می‌شود، اجتناب از آنها با توجه به اهمیت آنها در رژیم غذایی غیرممکن است. به همین دلیل شستشوی صحیح میوه ها و سبزیجات با استفاده از پاک کننده سبزیجات و میوه ها بسیار مهم است. برای کمک به درک عوارض جانبی مواد نگهدارنده، در این وبلاگ به بیماری های ناشی از استفاده بیش از حد از مواد نگهدارنده می پردازیم.

انواع مواد نگهدارنده در مواد غذایی

دو نوع نگهدارنده وجود دارد که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند:

  1. نگهدارنده های طبیعی

برخی از مواد نگهدارنده وجود دارند که از هیچ ماده شیمیایی برای تغییر ترکیب آنها استفاده نمی شود یا با هیچ ماده مصنوعی مخلوط نمی گردند. این مواد نگهدارنده دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند که فرآیند اکسیداسیون یا خراب شدن مواد غذایی را به تاخیر می اندازد. شکر، روغن و نمک برخی از مواد نگهدارنده طبیعی هستند. به همین دلیل است که ترشی ها در اثر ترکیب روغن و نمک سال ها ماندگاری دارند. پخت، تخمیر ژله ای و انجماد از جمله روش های طبیعی برای حفظ مواد غذایی هستند.

  1. نگهدارنده های مصنوعی

این نگهدارنده ها به صورت مصنوعی تولید می شوند و همچنین ماهیتی مصنوعی دارند. محصولات غذایی که دارای مواد نگهدارنده مصنوعی هستند دارای برچسب مواد غذایی “افزودنی” هستند. مرباها، انواع مختلف اسپری، آب میوه های بسته بندی شده، سس گوجه فرنگی و غذاهای پخته شده مملو از مواد نگهدارنده مصنوعی هستند. به همین دلیل است که قبل از خرید یک ماده غذایی باید برچسب مواد غذایی را به دقت بررسی کنید.

آیا همه مواد نگهدارنده برای سلامتی مضر هستند؟

همانطور که از نام آن پیداست از مواد نگهدارنده برای نگهداری مواد غذایی استفاده می شود. این نگهدارنده ها به افزایش ماندگاری مواد غذایی کمک می کنند و همچنین طعم غذا را برای مدت طولانی حفظ می کنند. با این حال، تمام مواد نگهدارنده استفاده شده در مواد غذایی برای سلامتی مضر نیستند. نگهدارنده های طبیعی که برای حفظ مواد غذایی «همانطور که هست» استفاده می شوند برای سلامتی شما مضر نیستند. دلیل آن این است که آنها با اقلام مصنوعی مخلوط نمی شوند و ترکیب شیمیایی آنها تغییر نمی کند.

نگهدارنده های مصنوعی یا شیمیایی که برای به تعویق انداختن آلودگی غذاها استفاده می شوند، مواردی هستند که منجر به مشکلات سلامتی می شوند. این مواد نگهدارنده به صورت مصنوعی تولید شده و ماهیتی مصنوعی دارند. اینها اغلب به عنوان افزودنی بر روی برچسب مواد غذایی برچسب گذاری می شوند.

بیماری های ناشی از مواد نگهدارنده

استفاده زیاد از مواد نگهدارنده تاثیر منفی بر سلامت شما دارد. در زیر برخی از مشکلات سلامتی در اثر استفاده مواد نگهدارنده ذکر شده است که در صورت خوردن غذاهای مملو از مواد نگهدارنده ممکن است دچار آن شوید.

  1. بیماری های قلبی

بیماری های قلبی عروقی بسیار رایج شده اند و وجود مواد نگهدارنده در مواد غذایی یکی از دلایل اصلی افزایش مشکلات قلبی است. تحقیقات انجام شده توسط InChem نشان می دهد که نگهدارنده های غذا می توانند بافت های قلب را ضعیف کنند.

مواد غذایی دارای مواد نگهدارنده می تواند احتمال آسیب قلبی را  افزایش افزایش دهد.

  1. مشکلات تنفسی

نگهدارنده ها و مواد شیمیایی موجود در مواد غذایی همچنین احتمال مشکلات تنفسی را افزایش می دهند. طبق تحقیقات MayoClinic، حذف غذاهای حاوی مواد نگهدارنده از رژیم غذایی می تواند به کاهش علائم و همچنین شدت مشکلات تنفسی و آسم کمک کند. برخی از مواد نگهدارنده موجود در مواد غذایی مانند آسپارتام، سولفیت ها و بنزوات ها مشکلات تنفسی را تشدید می کنند.

  1. سرطان

یکی از مضرترین اثرات مواد نگهدارنده بر روی مواد غذایی، تبدیل آنها به عوامل سرطان زا است. برخی از اقلام غذایی از نیتروزامین ها تشکیل شده است، یک ماده نگهدارنده حاوی نیتریت ها و نیترات ها، که با اسیدهای معده مخلوط می شوند و عوامل ایجاد کننده سرطان را تشکیل می دهند. برای اطمینان از اینکه از خوردن این ماده نگهدارنده اجتناب می کنید، باید از میان وعده ها یا وعده های غذایی حاوی نیتریت و نیترات پرهیز کنید.

نتیجه

اینها برخی از اثرات مضر مواد نگهدارنده بر سلامتی شما بود. با توجه به این اثرات مضر، توصیه می شود به آنچه می خورید توجه ویژه ای داشته باشید. تا حد امکان از مصرف مواد زائد اجتناب کنید و مطمئن شوید که میوه ها و سبزیجات را با احتیاط بشویید. به جای استفاده از آبمیوه های حاوی مواد نگهدارنده مصنوعی از آبمیوه های بدون مواد نگهدارنده استفاده کنید.
آبمیوه های آلوا و وانالی به دلیل استفاده از روش هات فیلینگ به طور کلی فاقد هرگونه مواد نگهدارنده می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *